Zielona Cytadela. Hundertwasser w Magdeburgu

Kiedy kilka lat temu po raz pierwszy zobaczyłam ten domek na zdjęciach, pomyślałam, że to galeria handlowa. Zabawne.
Domek nazywa się Grüne Zitadelle, czyli po polsku Zielona Cytadela. Jego ściany są jednak pudrowo-różowe. Zabawne.
W domku kupiłam książkę i wypiłam kawę. To wszystko na parterze, bo na górze mieszkają ludzie. Zabawne.

img_4542

Zabawny domekGrüne Zitadelle o pudrowo-różowych ścianach – jest dziełem austriackiego malarza i architekta, Friedensreicha Hundertwassera. Artysta był zagorzałym przeciwnikiem linii prostych i symetryczności. Hołdował za to przyrodzie, do której miłość piętnował w swoich projektach, poprzez wprowadzanie do nich elementów zieleni (na zdjęciach nie jest to zbyt widoczne – wybaczcie, zima). Swoim charakterystycznym budowlom  nie szczędził również kolorów, okien, kolumn i wieżyczek o różnych rozmiarach i kształtach. Grüne Zitadelle to jego ostatnie dzieło.

img_4532

img_4507

Do Zielonej Cytadeli zaprowadza mnie Marta, którą odwiedzam w Magdeburgu. Niestety, przeważająca część budynku jest niedostępna dla zwykłych zjadaczy chleba. Nie udaje nam się zobaczyć ani przedszkola, ani mieszkań, których ceny za wynajem oscylują w granicach od 800 do 1200 Euro. A tam, macham ręką, po czym zadowalam się kawą i księgarnią z parteru. No i pocieszam się widokiem balkonów, też fajnie.

img_4548

img_4508

Już oglądając same zdjęcia wiedziałam, że nie będę w stanie przejść obojętnie obok domku Hundertwassera. I faktycznie, nie byłam. „Coś” mnie przyciąga w tych formach jak z bajki, w tym królestwie różu na tle szarości  postenerdowskiego Magdeburga. Wyczuwam absurd, ale to dobry absurd, podoba mi się. Nie wiem tylko dlaczego wciąż nazywam ten wielgachny budynol domkiem, to chyba wszystko przez ten pudrowy róż.

img_4511

img_4515

img_4547

Grüne Zitadelle
Breiter Weg 8A
39104 Magdeburg
Niemcy

Opublikował/a

Blog, na którym zmieniają się miejsca i pory roku. Opowieści o odkrywaniu tego, co pięknie i znane, bądź nieznane.

Skomentuj

